Monday 8 August 2011

Puding Cocktail

aku buat puding ini atas permintaan ank buah tersayang, Amila. sebelum nih amila dah pernah rasa yg 1st trial.... katanye "sedak la m.cik. lain kali buat lagi deh". sejak dr ari tu, asal call aku jer, asyk mntk srh aku buat puding. siap suh ajar mak dia (a.k.a my sister). bertuah tul budak happy go lucky sorg nih..
tp aku gtau dia, aku xnk ajar mak dia buat sbb aku nk dia yg blajar buat spy dia bleh buatkn utk mak dia..

resepi puding ni lak aku dpt dr classmate a.k.a opismate aku, Echah. thanks chah coz sudi kongsi resepi yg ringkas, mudah dan sodap nih... jom kita tgk bhn2 nye:

Bahan2:

Lapisan bawah
serbuk agar2 / lengkong (aku guna lengkong jer, sbb tu jer yg ada kt umah aku)
gula
air
susu cair
(sukatan : kalu ikut aku, lengkong segengam, air 7 cwn, susu cair satu tin)

Lapisan atas
buah-buahan cocktail
laici tin

Cara-cara:
masak semua bahan2 utk lapisan bawah dgn api perlahan. sejukkan dlm peti sejuk.
akhir skali, hias dgn bhn2 lapisan atas. tuangkn sedikit sirap laici tin td atas puding..
tada... siap suda.. senang kan!!!!

** kalu nk senang lagi utk buat lapisan bwh, guna jer serbuk dadih yg berperisa buah-buahan e.g: mangga @ strawberry @ ape2 jer.aku pernah guna perisa mangga, not bad la hasilnya*


nyum..nyum..





selamat mencuba






No comments:

Post a Comment